Устава князя ярослава о церковных судах

admin

Уставы великих князей Владимира и Ярослава

История Российского законодательства восходит к Киевской Руси XI-XIII вв., когда складывался первый свод древнерусского феодального права «Русская Правда«, начали появляться княжеские уставы и кормчие книги. Уже в этих юридических документах были заложены правовые основы положения единственной в то время на Руси религиозной организации Православной церкви. При всей оригинальности, самостоятельности русского права его государственно-церковные аспекты несут на себе печать влияния византийской правовой традиции. Одним из источников кормчих книг стали византийские сборники церковных правил.- номоканоны (nomos.- светские законы, canon.- церковные законы). Наиболее древними из дошедших до нас правовых актов, определявших место церкви в общественно-государственной системе, являются уставы киевских великих князей Владимира (приблизительно с 986 по 1015) и Ярослава (с 1019 по 1054).

Устав князя Владимира Святославовича о десятинах, судах и людях церковных

Устав князя Владимира Святославича о десятинах, судах и людях церковных включает сведения о крещении Руси (988), о создании в Киеве церкви Богородицы, ставшей кафедрой «Киевских и всея Руси» митрополитов (основана в 991, освящена 25 МЙ 996), и названной десятинной в связи с тем, что, согласно Уставу, ей определялась десятая часть всех княжеских доходов от сборов урожая и приплодов скота, торговли и судебных дел. Опираясь на византийскую традицию (греческие номоканоны), Устав вводил церковное судопроизводство, передавая ему все дела, связанные с семейно-брачными отношениями, колдовством, ведовством и т.п. Кр.того, особая категория лиц — людей церковных (духовенство, монашество, миряне, исполняющие в церкви постоянные обязанности) и лиц, находящихся под патронатом церкви (вдовы, калеки, отпущенные на свободу по духовному завещанию), полностью подпадала под юрисдикцию церкви. В Уставе заявлялось об отказе от вмешательства князя и его преемников в деятельность церковных судов

Ст. 3. И по том летом минувшим создав церковь святую Богородицю и дах десятину к ней во всеи земли Рускои княжения от всего суда 10-тыи грош, и с торгу 10-тую неделю, из домов на всякое лето 10-е всякаго стада и всякаго живота чюдной матери Божии и чюдному Спасу

Ст. 4. И по том возрех в греческии номаканун и обретох в нём, юже не подобает сих тяжь и судов судити князю, ни бояром, ни судьям его

Ст. 5. (А) дал есмь святой Богородици и митрополиту и всем епископам.

Ст. 6. А ты не ступають ни дети мои, ни внуции мои, ни род мой в люди церковныя во все суды.

Ст. 8. А кто вступит на мое дание, суд мне с тем пред Богом, а митрополиту проклинати его сбором (т.е. собором)

Устав князя Ярослава о церковных судах

Устав князя Ярослава о церковных судах развивает основные идеи, содержащиеся в Уставе князя Владимира. В нём указаны не только дела, подлежащие церковному суду, но и устанавливаются конкретные меры наказания. При этом санкция нормы предполагает иногда два и даже три вида ответственности

Умыкание чьей-либо дочери влечет материальную ответственность перед церковной властью (митрополитом или епископом) и перед князем. Наряду с этим, предусматривается ответственность и перед потерпевшей

Васнецов А.С. Двор удельного князя

Ст. 2. Аже кто умчить (умыкнет) девку или насилить, аже (если) боярская дчи (дочь), за сором (посрамление) еи 5 гривен золота, а епископу 5 гривен золота, а меньших бояр гривна золота, а епископу гривна золота. Добрых людеи за сором 5 гривен серебра, а епископу 5 гривен серебра, а на умычницех (похитителях) по гривне серебра епископу, а князь казнить их. (По мнению Ключевского В. О. под «казнию» следует понимать телесное наказание)

Ст. 26. Аже пострижет голову или бороду, епископу 12 гривен, а князь казнить

В Уставе (пространная редакция) содержится ряд статей, запрещающих лицам разных вероисповеданий вступать в половые отношения или участвовать в совместной трапезе:

Ст. 19. Аже жидовин или бесерменин (иноземец, человек иной веры, преимущественно мусульманин) будеть с рускою, на иноязычницех митрополиту 50 гривен, а рускую поняти в дом церковныи (дом причта при церкви)

Ст. 51. Аже кто с бесерменкою или жидовкою блуд створить, а не лишиться.- церкви отлучиться и христьян, а митрополиту 12 гривен

В Уставе подтверждается данное ранее князем Владимиром обязательство не вмешиваться в юрисдикцию церкви:

Ст. 38. А кто установление мое порушить, или сынове мои или внуции мои, или правнуции мои, или от рода моего кто, или от бояр кто, а порушать ряд мои и вступяться в суды митрополича, что есть дал митрополиту и церкви и пископьям по всем градом по правилом святых отець, судившие, казнити по законую.

history.syktnet.ru

Load document

Устав князя Ярослава Владимировича о церковных судах. XI-XIII вв.

Церковный устав Ярослава Мудрого является развитием Церковного устава Владимира. Он не только перечислял подведомственные церковному суду дела (расширяя их перечень), но и устанавливал соответствующие наказания.

Вопрос датировки этого документа является спорным. Некоторые историки, начиная с Н.М. Карамзина, считали его подделкой XIV в. Однако большинство авторов XIX-XX вв. датировали документ домонгольскими временами. По мнению наиболее серьёзного исследователя Устава Я.Н. Щапова, первоначальный вариант документа был составлен в 1051-1054 гг. В последующем он неоднократно перерабатывался. Устав известен в 6 редакциях. Самая древняя из них, Пространная, была составлена в XII – I четверти XIII вв., Краткая – в середине XIV в. (на основе не Пространной редакции, а текста XI в.), остальные 4 (Румянцевская, Тарновская, Устюжская и Западнорусская) ещё позже путём переработки двух первых редакций.

Церковный устав Ярослава значительно отличается от аналогичных византийских документов. Он расширяет компетенцию церковного суда, включая в неё некоторые преступления, которые в Византии карались светскими законами. Предусмотрены новые составы преступлений, неизвестные византийскому праву. В качестве наказаний вместо принятых в Византии смертной казни и членовредительства устанавливались очень высокие штрафы (в ряде случаев в разы превышающие предусмотренные Русской правдой). Их размер заставляет сомневаться в реальном применении Устава.

Вниманию читателей предлагается Пространная редакция как самая древняя. По традиции она приводится на древнерусском языке с переводом непонятных слов и выражений. Разбивка на статьи сделана историками.

1. А се аз, князь великыи Ярослав [1] , сын Володимеров [2] , по данию отца своего сгадал есмь с митрополитом киевским и всея Руси Иларионом [3] , сложихом греческыи номоканон [4] ; еже не подобаеть сих тяж судити князю, ни бояром его, ни судиям его, дал есмь митрополиту и епископом: роспусты по всем городом [5] , 10-ю неделю мыта [6] к церкви и к митрополиту [7] , а людем его не даяти мыта нигде; осминечье [8] дал есми.

2. Аще кто умчить девку или насилить [9] , аще боярская дочи будеть, за сором ей 5 гривен [10] злата, а митрополиту 5 гривен золота; аще будеть менших бояр, гривна золота ей, а митрополиту гривна золота; а добрых людеи будеть, за сором рубль [11] , а митрополиту рубль; на умыцех по 60 митрополиту, а князь их казнить [12] .

3. Аще кто пошибаеть [13] боярскую дочерь или боярскую жену, за сором еи 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота; а меньших бояр — гривна золота, а митрополиту — гривна золота; нарочитых людеи [14] — два рубля, а митрополиту два рубля; простыи чади — 12 гривен кун, а митрополиту 12 гривен, а князь казнитель.

4. Аще же пустить боярин жену великых бояр [15] , за сором ей 300 гривен, а митрополиту 5 гривен золота, а менших бояр гривна золота, а митрополиту гривна золота; а нарочитых людии 2 рубля, а митрополиту 2 рубля; простои чади 12 гривен, а митрополиту 12 гривен, а князь казнить.

5. Аще же девка блядеть или дитяти добудеть у отца, у матери [16] или вдовою, обличивше [17] , пояти ю в дом церковныи [18] .

6. Тако же и женка без своего мужа или при мужи дитяти добудеть, да погубить [19] , или в свиньи ввержеть [20] , или утопить, обличивши, пояти (и) в дом церковныи, а чим ю паки род окупить [21] .

7. Аже девка засядеть [22] великих бояр, митрополиту 5 гривен золота, а менших бояр — гривна золота, а нарочитых людии — 12 гривен, а простои чади рубль [23] .

8. Аже муж от жены блядеть [24] , митрополиту нет кун, князь казнити.

9. Аже муж оженится иною женою, а с старою не роспустится, митрополиту вина [25] , молодую поняти в дом церковны(и), а с старою жити.

10. Аже поидеть жена от своего мужа за иныи муж или иметь блясти [26] от мужа, ту жену поняти в дом церковныи, а новоженя [27] в продажи митрополиту [28] .

11. Аще будеть жене лихыи недуг, или слепа, или долгая болезнь, про то еа не пустити [29] .

12. Тако же и жене нелзе пустити мужа.

1З. Аще кум с кумою блуд створить, митрополиту 12 гривен, а опитемии указание от бога [30] .

14. Аще кто зажжеть гумно, или двор, или иное что, митрополиту 40 гривен, а опитемию подоимуть, а князь казнить [31] .

15. Аще кто с сестрою блуд створить, митрополиту 40 гривен, а во опитемии указано по закону.

16. Аще ближний род поимется [32] , митрополиту 40 гривен, а их разлучити, а опитемию приимуть.

17. Аще кто иметь две жены водити [33] , митрополиту 20 гривен, а которая подлегла [34] , тую пояти в дом церковныи, а первую жену держати по закону. Иметь ли лихо ею держати, казнью казнити [35] .

18. Аще муж роспустится с женою по своей воли, а будеть ли венчальная, и дадять митрополиту 12 гривен, будеть ли невенчальная, митрополиту 6 гривен [36] .

19. Аще жидовин или бесерменин [37] будеть с рускою, на иноязычницех митрополиту 50 гривен, а рускую поняти в дом церковныи.

20. Аще кто блудить с черницею, митрополиту 40 гривен, а во опитемию вложити.

21. Аще ли кто с животиною блуд створить, митрополиту 12 гривен, а во опитемии и в казни.

22. Аще свекор с снохою блудить, митрополиту 40 гривен, а опитемию приимуть по закону.

23. Аще кто з двема сестрама в блуд владеть, митрополиту 12 гривен.

24. Аще кто с падчерицею блудить, митрополиту 12 гривен.

25. Аще деверь с ятровию [38] впадеть, митрополиту 12 гривен.

26. Аще кто с мачехою в блуд впадеть, митрополиту 12 гривен.

27. Аще два брата с единою женою, митрополиту 30 гривен, а женку поняти в дом церковныи.

28. Аще отец с дочерию впадеть в блуд, митрополиту 40 гривен, а опитемию приимуть по закону.

29. Аще девка не въсхощеть замуж, то отец и мати силою дадять. А что девка учинить над собою, то отец и мати митрополиту в вине [39] .

30. Аще кто зоветь чюжую жену блядию, а будеть боярьская жена великых бояр, за сором 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота, а князь казнить; а будеть меньших бояр — 3 гривны золота, а митрополиту рубль; оже будеть городскых людей — 3 гривны золота, а митрополиту рубль; селенце — 60 резан [40] , а митрополиту 3 гривны.

31. Аще кто пострижеть кому голову или бороду, митрополиту 12 гривен, а князь казнить.

32. Аще муж иметь красти [41] конопле или лен и всякое жито [42] , митрополиту 12 гривен. Тако же и женка [43] .

33. Аще муж крадеть белыа порты [44] , или портища, или полотны, и митрополиту 3 гривны, и тако же и женка.

34. Аще кто иметь красти сватебное и сгородное — все митрополиту [45] .

35. Про девку сыр краявши [46] , за сором ей 3 гривны, а что потеряно, тое заплатити [47] , а митрополиту 6 гривен, а князь казнить.

36. Аще жена мужа крадеть и обличити ю, митрополиту 3 гривны, а муж казнить ю, и про то не разлучити [48] .

37. Аще кто клеть крадеть [49] , тако же творять.

38. Аще жена будеть чародеица, наузница, или волхва, или зелейница [50] , муж, доличив, казнить ю, а не лишиться [51] .

39. Аще мужа два бьетася женьскы, любо одереть, любо укусить [52] , митрополиту 12 гривен.

40. Аще жена бьеть мужа, митрополиту 3 гривны.

41. И жене две бьется, митрополиту 6 гривен на виноватой.

42. Аще который муж бьеть чюжюю жену, за сором ей по закону, а митрополиту 6 гривен.

43. Аще ли сын биеть отца или матерь, да казнять его волостельскою казнию [53] , а митрополиту в дом церковный такий отрок.

44. Иже чернець или черница впадеть в блуд, тех судити митрополиту.

45. Тако же или поп, или попадиа, или проскурница [54] , а впадуть в блуд, тех судити митрополиту опроче миру [55] , а вь что их осудить, волен [56] .

46. Аще поп, или чернец, или черница упиеться без времени, митрополиту в вине [57] .

47. Аще кто что поганое сьясть по своей воли, или кобылину, или медведину, или ино что отреченое, митрополиту в вине и в казни [58] .

48. Иже поп дети крестить в чюжем уезде [59] иного попа, раз пси нижа или при болезни, а что створить крешеньское не во своем уезде, митрополиту в вине [60] .

49. С некрещеным, ни иноязычником, или от нашего языка будеть с некрещеным, ведая ясть и пиеть, митрополиту в вине [61] .

50. Аще кто с отлученым ясть и пиеть, да будеть сам отлучен.

51. Аще кто с бесерменкою или с жидовкою блуд створить, а не лишиться [62] — церкви отлучиться и христьян, а митрополиту 12 гривен.

52. Аще чернец или черница (рос)стрижються [63] , митрополиту 40 [64] .

53. А сими винами разлучити мужа с женою.

1). А се первая вина. Услышить жена от иных людей, что думати на царя или на князя, а мужу своему не скажеть, а опосли обличиться [65] — розлучити.

2). А се вторая вина, оже муж застанеть свою жену с любодеем или учинить на ню послухы и исправу [66] , разлучити.

3). А се 3-я вина, аще подумаеть жена на своего мужа или зелием, или инеми людьми [67] , или иметь что ведати мужа еа хотять убити, а мужу своему не скажеть, а опосле обьявиться, и разлучити их.

4). А се 4-я вина, аще без мужня слова иметь с чюжими людьми ходити, или пити, или ясти, или опроче мужа своего спати [68] , потом обьявиться, разлучити их.

5). А се 5-я вина, оже иметь опроче мужа ходити по игрищам, или в дни, или в нощи, а не послушати иметь [69] , розлучити их.

6). А се 6-я вина, оже жена на мужа наведеть тати [70] , велить покрасти, или сама покрадеть, или товар, или церковь покрадши, инем подаеть, про то разлучити.

54. А что ся дееть в монастырьскых делех, в церковных, в самех монастырех, да не вступаеться князь, ни волостель [71] , безатщина [72] приидеть к волостелю митрополичю.

55. Аще кто устав мой и уставление мое порушить, или сынове мои, или внуци мои, или правнуци мои, или от рода моего кто, или от рода боярьскаго бояр моих, а вступягь в суд митрополич, что есмь дал митрополиту церковныи суды, епискупом, по правилом святых отец, судивше, казнити по закону.

56. А хто иметь судити, станеть сь мною на страшнем суде пред богом, и да будеть не нем клятва святых отец 300 и 18, иже в Никии [73] и всех святых. Аминь.

Российское законодательство Х-ХХ веков. Т. 1. М., 1984. С. 139-140

museumreforms.ru

Церковный Устав великого князя Ярослава Мудрого

(текст приводится по изданию: Макарий (Булгаков), митрополит Московский и Коломенский. История Русской Церкви. Кн. 2. М., 1995)

Се аз, великый князь Ярослав, сын Володымеров, по данию отца своего съгадал семь с митрополитом Ларионом, сложил есми греческый Номоканон, иже не подобаеть сих тяжь судити князю и бояром, дал есми митрополиту и епископом те суды, что писаны в правилех, в Номоканонах, по всем городом и по всей области, где христианьство.
Аще кто умчить девку или насилить: аще боярьская дочка, за сором ей 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота; а менших бояр — гривна золота, а митрополиту гривна золота; а добрых людей — за сором ей 5 гривен серебра, а митрополиту 5 гривен серебра; а на умычницех — по гривне серебра митрополиту, а князь казнит.
Аще кто пошибаеть боярьскую дочку или боярьскую жону, за сором ей 5 гривень золота, а митрополиту 5 гривень золота; а меньших бояр — гривна золота, а митрополиту гривна золота; а нарочитых людий — 3 рубли, а митрополиту 3 рубли; а простой чяди — 15 гривен, а митрополиту 15 гривен, а князь казнить.
Аще пустить бояринь велик жону без вины, за сором ей 5 гривен злата, а митрополиту 5 гривен злата; а нарочитых людий — 3 рубли, а митрополиту 3 рубли; а простой чяди — 15 гривен, а митрополиту 15 гривен.
Аще в отца и в матере дочка девкою детяти добудеть, обличив ю, понята в дом церковный; такоже и жонка, а ним ю род окупить.
Аще девку умлъвит кто к собе и дасть втолеку, на умлъвъници митрополиту 3 гривны серебра, а девце за сором 3 гривны, а на толочанех по рублю; а князь казнить.
Аще муж от жоны блядеть, митрополиту у вине.
Аще мужь оженится иною жоною, с старою не роспустився, мужь той митрополиту у вине, а молодую в дом церковный, а с старою жиги. Аще же не лихый недуг болит: или слепота, или долгая болезнь,— про тое не пупустити; такоже и жене нелзе пустити мужа.
Аще жена у мужа крадеть, а обличить ю, митрополиту 3 гривны, а муж казнить; про то не разлучити.
Аще клеть покрадет, такоже творят над нею.
Аще девка засядеть: великых бояр — митрополиту 5 гривен золота; а менших бояр — митрополиту гривна золота; а нарочитых людий — 12 гривен серебра, а митрополиту 12 гривен; а простой чяди — гривна серебра, а митрополиту гривна серебра.
Аще поидеть жона от своего мужа за иный мужь, тую жону поняти в дом церковный, а новоженя митрополиту у продажи.
Аще кум с кумою блуд сотворить, митрополиту гривъна золота и в опитемьи.
Аще кто зажьжеть двор, или гумно, или что иное, митрополиту 100 гривен, а князь казнит.
Аще кто с сестрою съгрешить, митрополиту 100 гривен, а у в опитемии и в казни по закону.
Аще ближний род поимется, митрополиту 8 гривень, а их разлучити, а опитемью да приимуть.
Аще две жене кто водить, митрополиту 40 гривень; а котораа подълегла, тую понята в дом церковный, а первую дръжати по закону; а иметь лихо водити, казнию казнити его.
Аще муж и с женою по своей воли распустятся, митрополиту 12 гривень; а будут невенчалныи — митрополиту 6 гривень.
Аще жидовин или бесерменин с рускою будеть иноязычници, митрополиту 8 гривень, а руска понята в дом церковный.
Аще кто еьблудит с чрьноризицею, митрополиту 100 гривень; а с животиною 12 гривень, а в опитемью вложит.
Аще свекорь с снохою съблюдит, митрополиту 100 гривен, а опитемья по закону.
Аще кто с двема сестрами падется, митрополиту 30 гривен.
Аще и с мачехою кто съблудит, митрополиту 40 гривень.
Аще два брата будуть с одиною жонкою, митрополиту 100 гривень; а жонка в домь.
Аще девка не восхочеть замуж, а отец и мати силою дадуть, а что сътворить над собою, отец и мати митрополиту у вине, а исторь има платити; такожь и отрокь.
Аще кто зоветь чюжюю жону блядью: великых бояр — за сором ее 5 гривень золота, а митрополиту 5 гривень, а князь казнит; а будеть менших бояр — за сором ее 3 гривны золота, а митрополиту 3 гривны золота; а будеть городскых людий — за сором ее 3 гривны серебра, а митрополиту Ъ гривны серебра; а сельскых людий — за сором ее гривна серебра, а митрополиту гривна серебра.
Аще кто пострижеть голову или бороду, митрополиту 12 гривень, а князь казнить.
Аще мужь иметь красти конопли, или лень, или всякое жито, митрополиту у вине, с князем на полы; також и жонка, аще иметь то красти.
Аще муж крадет белый порты, или полотна, или портища поневы, також и жонка, митрополиту у вине, с князем на полы.
Аще имет красти свадебное и огородное, бои и убийства, а что учинитися д[у]шегубьство: платить винну, князю с митрополитом на полы.
Аще про девку сыр будеть краань, за сыр гривна; а што егеря заплатять, а митрополиту 6 гривень, а князь казнит.
Аще мужа два бьются женски или вкусить, или одереть, митрополиту 3 гривны.
Аще мужь бьеть чужую жону, за сором ей по закону, а митрополиту 6 гривень, а князь казнит.
Аще сын бьеть отца или матерь, казнить его волостельскою казнию, а митрополиту у вине.
Аще девка въсхощет замуж, а отець и мати не дадуть, а что сътворить, митрополиту у вине отець и мати; такожь и отрок.
Аще чрьнець, или чрьница, поп, или попадиа, или проскурница впадут во блуд, тех судить митрополиту опрочь мирянь, во что их осудить волень.
Аще поп или чрънец упиются без времени, митрополиту у вине.
Аще чрънець или чръница рюстрижется, митрополиту у вине, во что их обрядит.
А что деется в домовьных людех, и в церъковных, и в самех манастырех, а не уступаются княжий волостели в то: да ведають их митрополичьи волостели, а безатщина их митрополиту поидеть.
Аще две жене бьетеся, митрополиту 6 резань на виноватой.
Аще без вины свекорь биеть сноху или деверь ятров, то платять ей по закону, а митрополиту 6 гривень.
Аще что кто поганое ясть у своей воли, или медведину, или иное что поганое, митрополиту у вине и в казни.
. ще поп дитя крестить у чюжем уезде или иное что священическое, разве и нужа, и болезни, митрополиту у вине. С некрещенным, а иноязычьником от нашего языка, с некрещеными ни пити, ни ести; доколе же крестяться; аще кто ведаа ясть и пиетъ, да будеть митрополиту у вине.
Аще кто с отлученым ясть и пиеть, сам отлучен будеть.
Аще кто с бесерменкою или с жидовькою блуд сьтворить, а не лишится, от Церкви да отлучится и от христиан, а митрополиту 12 гривень.
А теми винами разлучит мужа с женою:
1 вина. Аще услышите жона от иных людей, что думають на царя или князя, а она мужу своему не скажете, а опосле объяснится,— разлучити.
2 вина. Аще застанете мужь свою жону с прелюбодеем или како учинить на нее исправу с добрыми послухы,— разлучити. Аще думаете жона на своего мужа или зелием, или иными людми, или пакь иметь ведать, что хотят мужа ея убита, а она мужу своему не скажете, а опосле объяснится,— разлучить.
3 вина. Аще жена без своего мужа иметь ходити, или пити, или ясти, а опрочь своего дому иметь спати, а потом объясниться,— разлучити.
4 вина. Аще иметь жона ходити по игрищом или во дни, или в нощи, а мужь иметь усчювати, а она непослушаете,— разлучити.
5 вина. Аще ведет жона мужа своего покрасти клеть или товарь, или сама покрадет да иным подаете, или иметь ведати, што хотять церковь покрасти, а она мужу своему не скажете,— разлучити.

www.sedmitza.ru

2. Устав князя Ярослава ПРОСТРАННАЯ РЕДАКЦИЯ

Аще кто пошибаеть боярскую дочерь или боярскую жену, за сором ей 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота; а меньших бояр — гривна золота, а митрополиту — гривна золота; нарочитых людей — два рубля, а митрополиту два рубля; простым чадм — 12 гривен кун, а митрополиту 12 гривен, а князь казнителъ.

Аще же пустить боярин жену великых бояр, за сором ей 300 гривен, а митрополиту 5 гривен золота, а менших бояр гривна золота, а митрополиту гривна золота; а нарочитых людии 2 рубля, а митрополиту 2 рубля; простои чади 12 гривен, а митрополиту 12 гривен, а князь казнить.

Аще же девка блядеть или дитяти добудеть у отца, у матери или вдовою, обличивше, пояти ю в дом церковный.

Тако же и женка без своего мужа или при мужи дитяти добудеть, да погубить, или в свиньи ввержетъ, или утопить, обличивши, пояти (и) дом церковный а чим ю паки род окупить.

Аже девка засядетъ великих бояр, митрополиту гривен золота, а менших бояр — гривна золота, а нарочитых людии — 12 гривен, а простои чади рубль.

Аже муж от жены блядеть, митрополиту нет кун, князь казнити.

Аже муж оженится иною женою, а с старою не роспустится, митрополиту вина, молодую поняти в дом церковны(и), а с старою жиги.

10 .Аже поидеть жена от своего мужа за иныи муж или иметь блясгм от мужа, ту жену поняти в дом церковный, а новоженя в продажи митрополиту.

Аще будетъ жене лихыи недуг, или слепа, или долгая болезнь, про то еа не пустити.

Тако же и жене нелзе пустити мужа.

Аще кум с кумою блуд створить, митрополиту 12 гривен, а опитемии указание от бога.

Аще кто зажжеть гумно, или двор, или иное что, митрополиту 40 гривен, а опитемию подоимуть, а князь казнить.

Аще кто с сестрою блуд створить, митрополиту 40 гривен, а во опитемии указано по закону.

Аще ближний род поимется, митрополиту 40 гривен, а их разлучити, а опитемию приимуть.

Аще кто иметь две жены водити, митрополиту 20 гривен, а которая подлегла, тую пояти в дом церковный, а

первую жену держати по закону. Иметь ли лихо ею держати, казнью казнити.

Аще муж роспустится с женою по своей воли, а будеть ли венчальная, и дадятъ митрополиту 12 гривен, будетъ ли невенчальная, митрополиту 6 гривен.

Аще жидовин или бесерменин будетъ с рускою, на иноязычницех митрополиту 50 гривен, а рускую поняти в дом церковный.

Аще кто блудить с черницею, митрополиту 40 гривен, а во опитемию вложити.

Аще ли кто с животиною блуд створить, митрополиту 12 гривен, а во опитемии и в казни.

Аще свекор с снохою блудить, митрополиту 40 гривен, а опитемию приимуть по закону.

Аще кто з двема сестрама в блуд впадеть, митрополиту 12 гривен.

Аще кто с падчерицею блудить, митрополиту 12

Аще деверь с ятровию впадеть, митрополиту 12

Аще кто с мачехою в блуд впадеть, митрополиту 12

Аще два брата с единою женою, митрополиту 30 гривен, а женку поняти в дом церковный.

Аще отец с дочерию впадеть в блуд, митрополиту 40 гривен, а опитемию приимуть по закону.

Аще девка не въсхощеть замуж, то отец и мати силою дадятъ. А что девка учинить над собою, то отец и мати митрополиту в вине.

Аще кто зоветъ чюжую жену блядию, а будетъ боярьская жена великых бояр, за сором 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота, а князь казнить; а будетъ меньших бояр — 3 гривны золота, а митрополиту рубль; оже будетъ городскых людей — 3 гривны золота, а митрополиту рубль; селенце — 60 резан, а митрополиту 3 гривны.

Аще кто пострижеть кому голову или бороду, митрополиту 12 гривен, а князь казнить.

Аще муж иметь красти конопле или лен и всякое жито, митрополиту 12 гривен. Тако же и женка.

Аще муж крадетъ белыа порты, или портища, или полотны, и митрополиту 3 гривны, и тако же и женка.

Аще кто иметь красти сватебное и огородное — все митрополиту.

Про девку сыр краявши, за сором ей 3 гривны, а что потеряно, тое заплатите, а митрополиту 6 гривен, а князь казнить.

Аще жена мужа крадетъ и обличите ю, митрополиту 3 гривны, а муж казнить ю, и про то не разлучите.

Аще кто клеть крадетъ, тако же творять.

Аще жена будетъ чародеица, наузница, или волхва, или зелейница, муж, доличив, казнить ю, а не лишиться.

Аще мужа два бьетася женьскы, любо одереть, любо укусить, митрополиту 12 гривен.

Аще жена бьеть мужа, митрополиту 3 гривны.

И жене две бьется, митрополиту 6 гривен на виноватой.

Аще который муж бьеть чюжюю жену, за сором ей по закону, а митрополиту 6 гривен.

Аще ли сын биеть отца или матерь, да казнятъ его волостелъскою казнию, а митрополиту в дом церковный таким отрок.

Иже чернець или черница впадеть в блуд, тех судите митрополиту.

45 .Тако же или поп, или попадиа, или проскурница, а впадутъ в блуд, тех судите митрополиту опроче миру, а въ что их осудить, волен.

47 .Аще кто что поганое съясть по своей воли, или кобылину, или медведину, или ино что отреченое, митрополиту в вине и в казни.

Иже поп дети крестить в чюжем уезде иного попа, нужа или при болезни, а что створить крешсньское не во своем уезде, митрополиту в вине.

С некрещеным, ни иноязычником, или от нашего языка будетъ с некрещеным, ведая ясть и пиеть, митрополиту в вине.

Аще кто с отлученым ясть и пиеть, да будетъ сам

Аще кто с бесерменкою или с жидовкою блуд створить, а не лишиться — церкви отлучиться и христьян, а митрополиту 12 гривен.

Аще черней, или черница (рос)стрижються, митрополиту 40.

А сими винами разлучити мужа с женою.

. А се первая вина. Услышитъ жена от иных людей, что думати на царя или на князя, а мужу своему не скажеть, а опосли обличиться — розлучити.

. А се вторая вина, оже муж застанеть свою жену с любодеем или учинить на ню послухы и исправу, разлучити.

. А се 3-я вина, аще подумаеть жена на своего мужа или зелием, или инеми людьми, или иметь что ведати мужа еа хотять убити, а мужу своему не скажеть, а опосле объявиться, и разлучити и.

. А се 4-я вина, аще без мужня слова иметь с чюжи-ми людьми ходити, или пити, или ясти, или опроче мужа своего спати, потом объявиться, разлучити и.

. А се 5-я вина, оже иметь опроче мужа ходити по игрищам, или в дни, или в нощи, а не послушати иметь, розлучити и.

. А се 6-я вина, оже жена на мужа наведеть тати, велить покрасти, или сама покрадеть, или товар, или церковь покрадши, инем подаетъ, про то разлучити.

А что ся дееть в монастырьскых делех, в церковных, в самех монастырех, да не вступааеться князь, ни волостель, безатщина приидеть к волостелю митрополичю.

Аще кто устав мой и уставление мое порушить, или сынове мои, или внуци мои, или правнуци мои, или от рода моего кто, или от рода боярьскаго бояр моих, а вступять в суд митрополич, что есмь дал митрополиту церковный суды, епискупом, по правилом святых отец, судивше, казнити по закону.

56 .А хто иметь судити, станеть съ мною на страшнем суде пред богом, и да будеть не нем клятва святых отец, иже в Никии и всех святых. Аминь.

Российское законодательство. С. 189—193.

Вопросы к Уставу:

Каковы доходы церкви?

Как обеспечивалась незиблимость судебного иммунитета духовенства?

Какие категории населения находились под патронатом церкви?

Какие судебные дела были отданы церкви?

Какими судебными полномочиями была наделена церковь?

Как был сформирован принцип взаимоотношения между светской властью и церковью?

Какие обязанности были возложены на церковь?

Сравните учтавы Владимира Святославовича и Ярославыа Владимировича, какие выводы вытекають из сравнения этих документов?

knigi.link

Это интересно:

  • Возмещение земельного налога Официальный сайт Кричевского УКПП "Коммунальник" Просмотров: 285 Автор: Admin Дата: 2-03-2018, 15:54 О возмещении земельного налога Кратко о возмещении нанимателями, собственниками жилых помещений, нежилых помещений суммы земельного налога Наниматели, собственники жилых […]
  • Правила дорожного движения стенд для детского сада Стенд по «Правилам дорожного движения». Работа с родителями Татьяна Скрягина Стенд по «Правилам дорожного движения». Работа с родителями Стенд по "Правилам дорожного движения". Работы детей по ПДД вывешиваем в домике. Картинки с различными ситуациями на дороге находятся в машине […]
  • Приказ 587 мвд рф новая редакция Законодательная база Российской Федерации Бесплатная консультация Федеральное законодательство Главная ПРИКАЗ МВД РФ от 29.06.2005 N 511 (ред. от 15.10.2012 с изменениями, вступившими в силу с 24.02.2013) "ВОПРОСЫ ОРГАНИЗАЦИИ ПРОИЗВОДСТВА СУДЕБНЫХ ЭКСПЕРТИЗ В […]
  • Приказ мчс россии 536-дсп Главное управление МЧС России по Пермскому краю 9. Организации, эксплуатирующие опасные производственные объекты I и II классов опасности, особо радиационно опасные и ядерно опасные производства и объекты, гидротехнические сооружения чрезвычайно высокой опасности и гидротехнические […]
  • Приказ 2520 от 22122010 Законодательная база Российской Федерации Бесплатная консультация Федеральное законодательство Главная ПРИКАЗ ФТС РФ от 22.12.2010 N 2520 "ОБ УТВЕРЖДЕНИИ ФОРМ ЗАЯВЛЕНИЯ ПЛАТЕЛЬЩИКА О ВОЗВРАТЕ АВАНСОВЫХ ПЛАТЕЖЕЙ, ЗАЯВЛЕНИЯ ПЛАТЕЛЬЩИКА О ВОЗВРАТЕ (ЗАЧЕТЕ) ИЗЛИШНЕ УПЛАЧЕННЫХ ИЛИ […]
  • Приказ о домах офицеров ПРИКАЗ Минобороны РФ от 17.06.1997 n 235 О ДОМАХ ОФИЦЕРОВ, ОФИЦЕРСКИХ КЛУБАХ И КЛУБАХ ВОИНСКИХ ЧАСТЕЙ ВООРУЖЕННЫХ СИЛ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ (вместе с ИНСТРУКЦИЕЙ О ПОЖАРНОЙ БЕЗОПАСНОСТИ В ДОМАХ ОФИЦЕРОВ И КЛУБАХ ВООРУЖЕННЫХ СИЛ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ) МИНИСТЕРСТВО ОБОРОНЫ РОССИЙСКОЙ […]
  • Понятие виды освобождения от наказания Понятие освобождения от уголовной ответственности и от наказания, их виды. (стр. 1 из 5) Понятие освобождения от уголовной ответственности и от наказания, их виды. 1) Понятие и виды освобождения от уголовной ответственности: 1.1 Понятие освобождение от уголовной […]
  • Наказание батогом Наказание батогом Ещё меньше пострадали те, кого били батогами, это был один из самых лёгких видов телесных наказаний. Со временем против взяточников стали применяться жесточайшие меры наказания: ссылки, казни, битье батогами, клеймление. Одна статья карает 12 гривнами кун за удар […]